Malá část pražských Holešovic se nazývá „bažinou“. Není to elitní Letná ani prudce se rozvíjející dolní Holešovice (neboli Mokřad). Bažina je mezi nimi. Na kraji bažiny je příjemná kavárna velmi příznačného názvu, jmenuje se Liberál.

V této kavárně mají diskutovat nechvalně známí extremisté v čele s Petrem Hamplem a Martinem Konvičkou, toho času dokonce za své projevy o muslimech a „mletím na masokostní moučku“ trestně stíhaným.

To rozpoutalo bouři nejen na sociálních sítích. Bytostná „pražská“ kavárna a odpudivý extremisté? To přece nejde dohromady. Je to podobně nebezpečné jako zadat do Googlu slovo „google“, mohl by skončit svět.

Majitel kavárny Jakub Štorek na rozhořčení některých hostů reagoval lakonickým prohlášením:

1. Kavárna nepodporuje, nepodporovala a nechystá se podporovat jakoukoliv politickou stranu, hnutí nebo uskupení. 2. Kavárna Liberál nelustruje ani nekádruje hosty, kteří si pronajmou soukromý salonek pro svoji soukromou akci.

Do téhle kavárny už nepáchnu... 

 

Odpůrci takového postupu však mají jasno: Dnešním dnem je pro mě kavárna místem, kam již nezamířím. Nebudu chodit do prostoru, ve kterém se schází fašistické uskupení pod taktovkou člověka, který se nazývá sociologem a legitimizuje tak svoje postoje. Nebudu již podporovat kavárnu, kde jde více o zisk z pronajmutí soukromého salonku než o udržení jakési hranice politické únosnosti. Svoboda projevu je totiž spojená se zodpovědností vůči sobě a druhým a tímto krokem, propůjčením prostoru Konvičkovi a spol., se pro mě kavárna Liberál stává bezpáteřním, nezodpovědným a alibistickým prostředím, do kterého bych se styděla zajít.

Druhá skupina diskutujících je však jiného názoru: Dávám 5 hvězd za odvahu pana majitele. Je úžasné, jak se zde, po relativně neutrálním vyjádření vyrojily desítky "bývalých hostů, kteří tam pravidelně chodili, utráceli peníze, líbilo se jim tam, ale odteď už tam nevkročí". A všechno samí demokraté, co samozřejmě ctí tu pluralitu názorů a právo říci ten svůj, ale jen pro sebe a pro názory podobné těm svým. Blahopřeji, demokraté.

Když před několika lety jeden hostinský odmítl obsloužit Miloše Zemana, psal jsem, že se zde střetávají některé základní hodnoty našeho demokratického právního státu. Na jedné straně stojí hodnota svobody (podnikání, politického přesvědčení a projevu), na straně druhé rovnosti (zákaz diskriminace na základě politického přesvědčení) a stavovské profesionality.

A koho odmítneme příště? Černocha? Gaye?

 

Ač jde dnes o jiný střet, tehdy i nyní bolestně platilo, že každý má nepochybně právo nesouhlasit s projevy veřejně činné osoby. Na druhé straně je velmi nebezpečné a také neprofesionální začít klienty rozlišovat (či dokonce diskriminovat) podle jejich politického přesvědčení. Dalším krokem je začít rozlišovat klienty podle náboženského přesvědčení, barvy pleti, sexuální orientace atd. Tento přístup zakazuje i tzv. antidiskriminační zákon.

Ostatně nedávno zde byla také jiná, dalo by se říci opačná aféra, kdy promítání dokumentárního filmu o Andreji Babišovi Selský rozum bylo v Sokolově několikrát pod různými záminkami velmi podivně odmítnuto a přesouváno. Co kdyby hostinský odmítl umožnit akci TOP 09 „Na pivo s Karlem...?“

Svoboda slova je nejdůležitějším politickým právem, možná že ještě důležitějším než samotné volby. Pokud má mít hranice, tak určitě ne v bránění se diskusi, zakázat lze jen konkrétní nesnášenlivé projevy, výzvy k násilí a odpovídající symboly.

Je mi jasné, že většina lidí, kteří burcují k bojkotu kavárny Liberál, tak činí s dobrým úmyslem. Také bych nejradši pravicový extremismus viděl na úbytě, nikoliv uprostřed mé čtvrti. Nevědomky však tito strážci demokracie samotnou demokracii podkopávají.

Kam to může vést, pak vidíme ve Spojených státech amerických, kde nejde o verbální násilí na sociálních sítích, ale o skutečné násilí na prestižních univerzitách. Jak píše jeden věhlasný novinář, lidé spolu stále více nesouhlasí. Ztrácí však umění nesouhlasit a zároveň si rozumět. Přitom takové umění je nejlepším základem inteligentního demokratického života. Ostatně T. G. Masaryk to řekl ještě jednodušeji. Demokracie je diskuse. Nechme tedy směšné populisty, ať se diskusí ztrapní, nemusíme z nich kvůli tomu dělat mučedníky.